Jazzhands

Praaaada

Prada grundades 1913 av Mario Prada. Idag är det, som alla vet, inte längre i första hand ett litet familjeföretag som tillverkar lädervaror utan ett modehus och lyximperium. Det styrs av Marios barnbarn Miuccia som presenterade de första prèt-a-porter-kollektionerna 1989, och introducerade Miu Miu 1992.

Parfymerna kom sent, inte förrän 2004. I linje med kläderna som brukar beskrivas som minimalistiska men hi-tech är dofterna ganska sobra. Mogna, eleganta och underdriva doftblandingar med touch av Italien i form av citrusnoter och iris. Ingenting som sticker ut, men heller ingenting att skämmas för, tvärtom. En välsydd, svart klänning må vara undertstated men kan fortfarande vara ett fulländat mästerverk, no?

Prada Eau de Parfym (Prada Amber, även kallad) är den mest kända parfymen från modehuset, och den första därifrån. En självklar och tydlig ambradoft med varma, runda citrusnoter från bergamott och apelsin med friska accenter från mandarinblomma och mimosa sveper bäraren. Det är en elegant doft, som skulle kunna beskrivas som vuxen.
För den som tröttnat på modeflugor, accessoarer och skor som inte går att gå i.
För den som istället satsar på en dyr klänning som räcker resten av livet, som klipper håret i en smickrande med klassisk frisyr istället för något modernt som kräver tröttsam styling.

Ambra, förresten, som parfym alltså doftar mycket av. Den är svår att beskriva. Ambran, alltså. Lite söt, lite kryddig. Ungefär som solvarm hud som några timmar tidigare, på bryggan, smörjdes in i kokosolja som nu har dunstat bort en aning. Ambradoften påminner om mysk men är inte lika tung och kvävande.

Själva parfymen kan jämföras lite med Chanel Coco Mademoiselle, men Prada Ambra är stramare, modernare, sobrare.

2005 kom Prada Intense, en mer koncentrerad version av originalet. Mer patchouli (?) gör den något sötare, något varmare. Påminner aningen, aningen om Thierry Muglers Angel (det är väl vaniljen och ambran), men är inte på något sätt lika högljudd, galen och krävande.

Tvärtom, Pradas kläder må vara hi-tech men parfymerna är rena, raka, diskreta och strama. Som en välskräddad kavaj, eller ett par putsade läderskor av fin, god, italiensk kvalitet. Aldrig kommersiella, aldrig inställsamma. Precis som förpackningen – rena, raka och eleganta.

Så än en gång – för den som värdesätter tidlös, stram stil. Den som tycker att en LBD med ett pärlhalsband till är höjden av elegans, och allt annat egentligen bara är krimskrams. Detta är ert doftmärke.

Etiketter:

  • Kattis, 10:09 am April 18, 2011:

    Caroline

    Jag har nu besökt Senteur d’ailleurs. Vilket fantastiskt ställe och vilken trevlig och tillmötesgående personal!

    Jag fick räkna upp mina favoritparfymer (Black, Angel, Aromatic Elixir, Montana) och utifrån det blandade expediten två parfymer (alltså sprayade två parfymer efter varandra) på mig. Nämligen Etros Heliotrope och Shaal-Nur. Och vilken fantastisk doft det blev! Jag hade själv aldrig kommit på att blanda två ändå kompletta dofter som de är var för sig. Från Heliotrope får man den söta mandeldoften och blomman Heliotrope. Shaal-Nuur är den exotiska och mer sofistikerade doften – tillsammans blir det mycket “mig”.

    Och än en gång blir det så uppenbart att parfym och doftvärlden inte är en exakt vetenskap. Förutom det faktum att “resultatet” av samma parfym varierar beroende på bärarens egen kroppsdoft, kan andra faktorer som t.ex. kroppsstvål, hårspray etc. påverka parfymen. Och på samma sätt kan man förstås blanda parfymer, även om jag tror att man måste vara något av en expert för att lyckas med detta, eller försöka sig på layering.

    Så nu lägger jag Goutals Ninfeo Mio åt sidan (även om jag fortfarande inte helt förkastat denna). Såg du förresten att Annick Goutal hade en egen butik på samma gata där Sentuer d’ailleurs ligger?

Add A New Comment!

© Jazzhands

Bloggportalen